Schoolbreed project ‘Dichten, etsen en fotografie’
13 december 2021
“Ook als leerkrachten zijn we gegroeid van dit cultuurproject.”
Schoolbreed project ‘Dichten, etsen en fotografie’ bij basisschool De Vlinder in Dieren
Leerlingen en leraren van basisschool de Vlinder in Dieren hebben hun missie: ‘Gelukkige kinderen’ zichtbaar gemaakt in de gangen van de school. Met een schoolbreed kunstproject ‘Etsen, dichten en fotografie’ gaven de leerlingen uiting aan wat geluk voor hen betekent. Binnenkort zijn de eerste posters met gedichten en kunstwerken over geluk te zien in de gangen van de school.
Aandacht voor dichten
Renée Kok, interne cultuur coördinator en leerkracht bij basisschool De Vlinder: “Verschillende ideeën kwamen samen in dit project. We wilden eerst iets doen met de leesmotivatie bij kinderen; hen kennis laten maken met verschillende soorten tekst. Al gauw kwamen we erachter dat het dichten als tekstvorm weinig aandacht kreeg, dat wilden we veranderen.”
Missie zichtbaar maken in de gangen
“Daarnaast kregen onze gangen een opfrisbeurt. Het leek ons mooi als onze missie ‘Gelukkige kinderen’ meer tot uiting kwam in de school,” alus Renée. Een combinatie van al deze wensen zagen de leerkrachten wel voor zich: posters in de gangen met gedichten van kinderen ondersteund door hun kunst. Renée: “Tekenen of schilderen zou voor de hand liggen, maar misschien konden we wel wat creatiever worden? Met die vraag belden we Jessica Harmsen van Cultuurbedrijf RIQQ.”
Etsen, een ongebruikelijk idee?
Renée: “Samen hebben we beide wensen weten te combineren in een kunstproject waar de hele school aan mee kon doen. Jessica kwam met een ongebruikelijk idee, maar echt heel leuk: op basis van een zelfgemaakt gedicht, zouden we gaan etsen met de oudere kinderen en fotograferen met de jongere kinderen.”
Leerzaam voor leerkrachten
“We vonden het gelijk een inspirerend plan, want: wanneer doe je zoiets nou, etsen? Of fotograferen met kleuters? De kinderen zouden nieuwe technieken leren en werken met donker en licht. Maar, we moesten ook een drempel over,”vertelt Renée, “Etsen met dat zuur, gaat dat wel goed? En kunnen de kleuters wel voorzichtig omgaan met zo’n dure camera? Voor ons als leerkrachten was dit best spannend om in mee te bewegen.”
“We moesten als leerkrachten wel een drempel over. Etsen met dat zuur, gaat dat wel goed? En kunnen de kleuters wel voorzichtig omgaan met zo’n dure camera?”
“We leerden de kinderen beter kennen”
Renée: “Drie kunstenaars hebben ons gedurende drie weken begeleid: Eva Schuurman startte met dichtlessen en zorgde ervoor dat de hele school aan het einde van de week een persoonlijk gedicht had over geluk. Ze hield zelfs een spreekuur aan het einde van de week voor de kinderen die er moeite mee hadden. Het was heel bijzonder om de kinderen op een heel nieuwe manier te leren kennen. We kregen echt een kijkje in wat er allemaal in hun hoofden omgaat. Het is zo persoonlijk waar iemand blij van wordt: de een van familie, omdat ze onlangs een nichtje had gekregen, de ander van muziek met een bijzondere herinnering, weer een ander van eten of van voetbal.”
Gegroeid als leerkrachten
“Na die week zijn we een week aan de slag gegaan met het etsen en fotograferen” aldus Renée. “Charlotte Ponjee en Laura Casas Valle gaven de ets-lessen en Marco Gerritsen ging met fotografie aan de slag bij de kleuters. Kunstenaars die op school rondlopen en met jouw klas werken; dat was zo inspirerend en waardevol. Als leerkrachten zijn we hier ook echt van gegroeid. Bijvoorbeeld door te zien dat we de kleuters zo’n dure camera toe konden vertrouwen, dat kunnen ze gewoon!”