Kunstprojecten op Scholen
In elke nieuwsbrief geven we graag het woord aan mensen die actief projecten op scholen realiseren. Dit keer vertelt Neelke Jacobs hoe zij aan de slag gaat met vragen als ‘wat is geluk’ of wat is Nederland eigenlijk’. Zij weet zelf het antwoord daarop ook niet en zet in haar kunstlessen diverse manieren van leren in. We onderzoeken, ontdekken, filosoferen en maken, precies zoals een kunstenaar te werk gaat. Lees hier het interview met haar.
Hoe omschrijf je jouw werk/beroep? Ik ben beroepskunstenaar in de klas. Vanuit mijn eigen kunstenaarschap maak ik kunstprojecten voor op scholen. Hierin gaan we aan de slag met ogenschijnlijk eenvoudige vragen zoals; Wat is geluk? en Nederland, wat is dat eigenlijk? Met hoofd, hart en handen proberen we antwoorden te vinden op deze filosofische kwesties.
Op welke scholen (in gemeente Rheden) werk je? Momenteel werk ik nog niet op scholen in de gemeente Rheden. Maar misschien ken je me wel al van diverse schoolprojecten in Gelderland en als museumdocent in het Museum Arnhem, Erfgoedcentrum Arnhem en het Coda museum.
Waarom vind jij kunsteducatie belangrijk voor kinderen? Kunsteducatie is niet alleen voor kunstenaars in de dop interessant. Het is voor elk kind belangrijk, omdat het creatief denken, oplossend vermogen en vanuit diverse invalshoeken een situatie bekijken, stimuleert. Kinderen moeten naast alle 1 + 1 = 2 oefeningen ook deze vaardigheden trainen, zodat ze deze zowel voor de kunst als voor het leven kunnen inzetten.
Welke projecten doe je het liefst en waarom? Ik werk het liefst vanuit (filosofische) vragen waar ik zelf het antwoord ook (nog) niet op weet. Ik zie de leerlingen als volwaardige sprekers en makers in onze zoektocht naar mogelijke antwoorden. Zo zijn we na een les allebei verrijkt.
Wanneer zag jij dat er iets bijzonders gebeurde met leerlingen tijdens of als gevolg van een kunstles? Het komt vaak voor dat het de meester of juffrouw opvalt dat kinderen in mijn lessen anders werken dan tijdens bijvoorbeeld taal of rekenen. Kinderen zijn bijvoorbeeld langer geoncentreerd bezig of durven opeens wel hun mening te delen met de klas. Dit komt omdat ik in mijn kunstlessen diverse manieren van leren inzet. We onderzoeken, ontdekken, filosoferen en maken, precies zoals een kunstenaar te werk gaat.
Wat zeggen anderen over jou wat betreft: pedagogisch en didactisch vermogen, artistiek vermogen, andere sterkte punten?
Femke Hogenbosch ( hoofd educatie, Museum Arnhem): Neelke Jacobs is een authentieke kunstdocent, ze heeft niet alleen verstand van kunst maar ook van kinderen en hun belevingswereld. Zij zorgt ervoor dat haar groep nieuwsgierig wordt en zelf op onderzoek uit gaat, door vragen te stellen en deze met elkaar te beantwoorden. Zo zorgt ze voor optimale betrokkenheid en stimuleert ze de groep. Daarnaast is ze flexibel, heeft ze oog voor de persoon en speelt ze makkelijk in op verschillende situaties, dat alles met humor. Neelke ontwikkelt projecten met inhoud en praktische werkvormen met een artistiek hoog niveau, haar enthousiasme deelt ze graag met een groep.
Annet Nooijen ( social desinger, AnnetWerk): Neelke is een gedreven educator die anderen stimuleert zelf na te denken en niet uit te gaan van het gangbare (whatever that may be). Wanneer wij samen concepten ontwikkelen, tillen we door de ‘maar hoe dan?’ en ‘waarom?’ vragen het concept naar een hoger niveau. In les-situaties op basisscholen weet zij schijnbaar moeilijke materie om te zetten in heldere vragen, zodat de leerlingen het onderwerp goed kunnen onderzoeken en bestuderen.
Carolina Agelink ( Studio Omstand & st. De Vrolijkheid): De projecten die Neelke aanbiedt zijn aantrekkelijk en gelaagd. Daarbij zijn haar projecten actueel, omdat Neelke werkt vanuit haar eigen fascinatie als hedendaags kunstenaar.
Marieke Meijer ( beeldend kunstenaar & docent, Rijn Ijssel college, Arnhem): Tijdens haar workshops, zie ik dat Neelke de leerlingen de vrijheid geeft om zichzelf te ontwikkelen. Neelke geeft ze kaders, met daarin de vrijheid om creatief en eigen te zijn. Ze leert ze reflecteren op elkaars werk en geeft ze een veilige omgeving om zichzelf creatief te ontwikkelen. Door haar duidelijke kader, kennis en enthousiasme geeft ze leerlingen een plek om te onderzoeken en te experimenteren in kunst.
Hoe ontwikkel jij jezelf als kunstenaar en docent? Als kunstenaar werk ik vaak samen met andere kunstenaars aan kunstprojecten voor gemeentes of culturele instellingen, zo kunnen we van elkaar leren. Daarbij studeer ik aan de master kunsteducatie op de AHK in Amsterdam. Maar ook van kunst kijken kan je veel leren dus daarom ga ik geregeld naar musea, galleries, festivals, theaters en concertgebouwen.