Interview Jowin Heemskerk

Visie op rol van cultuur in onderwijs

Jowin Heemskerk, theaterdocent en sinds twee jaar directeur van Rhedelijk Cultureel, vertelt meer over zijn werk en visie op de rol van kunst en cultuur in het onderwijs.  Hij staat midden in het theater en het werken met kinderen en jongeren doet hij met enorm veel plezier. Jowin is schrijver en regisseur van de voorstelling ‘Zand tussen de Tenen’ een educatief project samen met Vluchtelingenwerk Nederland. Lees hier wat Jowin doet voor de Rhedense scholen en hoe hij over kunst en cultuur op scholen denkt.

Wat is jouw werk/beroep?

Ik ben Jowin Heemskerk, van huis uit theaterdocent, maar sinds een jaar of twee ben ik directeur bij Rhedelijk Cultureel. Nog steeds sta ik midden in het werkveld - als regisseur, docent, producent en schrijver - en mag ik daarnaast de muziek- en theaterschool sturing geven, leuke projecten en evenementen in gang zetten en aanbod creëren voor het basis-, middelbaar- en beroepsonderwijs. 

De laatste jaren heb ik onder andere de voorstelling 'Zand tussen de Tenen' geschreven en geregisseerd (een educatief samenwerkingsproject met Vluchtelingenwerk Nederland), werk ik met talentvolle jongeren aan (muziek)theaterprojecten en is het Rhedelijk Collectief gestart (een theatercollectief waar educatieve voorstellingen gemaakt worden met jonge professionals).

Op welke scholen (in gemeente Rheden) ben je werkzaam en wat doe je daar?
 

In de twee jaar dat Rhedelijk Cultureel actief is heb ik onder andere gewerkt op IKC De Holtbanck (voor de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn theater in het kader van het Cultuureducatie met Kwaliteit) en ben ik onder andere actief geweest bij het Rhedens Dieren en basisscholen De Akker, De RhederEnk en De Kameleon. In mijn vorige functie (bij het Theaterschip uit Deventer) heb ik op tal van scholen lesgegeven en ook daar twee CMK-trajecten gedaan.

Waarom vind jij kunsteducatie belangrijk voor kinderen?
 

Kunsteducatie in het onderwijs krijgt steeds meer betekenis in het onderwijs. Niet alleen wordt het belang van expressieve vaardigheden steeds vaker onderkend. Kunsteducatie, en theatereducatie in het bijzonder, draagt bij aan de ontwikkeling van elke leerling. Daarbij richt ik me vooral op onderwerpen als samenwerking, vertrouwen van de leerling zelf en het vertrouwen kunnen stellen in de groep, reflectieve vaardigheden en presentatiegerichte vaardigheden. Dat klinkt heel serieus, maar mijn lessen zijn vooral speels. Plezier staat voorop! Natuurlijk wil ik dat de te coachen leerkrachten datzelfde plezier kunnen losmaken bij leerlingen.
 

Wat zie je gebeuren tijdens de theaterles, wat zijn mooie momenten?

Leerlingen komen vooral met veel plezier mijn les binnen. Dat is het allerbelangrijkste! De mooie momenten voor mij als docent komen vaak aan het einde van een traject. Daar krijg ik vaak terug dat ze een veilige plek hebben gevonden in mijn les en dat ze zichzelf hebben verbaasd. Daar doe ik het natuurlijk voor!
 

Hoe ontwikkel jij je?

Als directeur van Rhedelijk Cultureel en als theaterdocent in het bijzonder ben ik iemand die graag vanuit een creatieve invalshoek verbinding zoekt met deelnemers of publiek. Uiteindelijk draait het voor mij om het samen maken, kijken, beleven, leren. De theaterwereld blijft voor mij zo een wereld van magie!   

 

Het aanbod van Rhedelijk Cultureel en de voorstelling vind je op de Cultuurmarktplaats van RIQQ https://cultuurbedrijfriqq.nl/cultuurmarktplaats-rheden

 

En op de website van Rhedelijk Cultureel lees je alles over de theaterschool en de voorstelling

https://www.rhedelijkcultureel.nl/onderwijs/zand-tussen-de-tenen/\