Interview Marjolein Peters

Als docent ontwikkelt en geeft Marjolein Peters (educatieve) muziekworkshops, schrijft lesmethoden en onderwijst in muziektrajecten. Ook coacht zij leerkrachten bij het geven van muziekles. Marjolein werkt sinds kort op scholen in de gemeente Rheden. Hoe denkt Marjolein over het onderwijs en muziekeducatie en wat kan ze voor jouw leerlingen betekenen?
Wat houdt je werk in?
Ik ontwikkel en geef (educatieve) muziekworkshops, schrijf lesmethoden, onderwijs muziektrajecten als docent. En ik coach leerkrachten bij het geven van muziekles (het toepassen en/of vernieuwen van lesmethode). Eigenlijk geef ik iedereen op een leuke manier tips en tricks zodat leerlingen en leerkrachten muzikaal kunnen groeien. Eenvoudig en spelenderwijs zijn mijn sleutelwoorden. Ik ben zelf ook uitvoerend muzikant. Ik werk in de Benelux, veel in België (Antwerpen, Gent, Kortrijk, Neerpelt) maar ook in Nederland: Eindhoven, Utrecht, Arnhem. Sinds kort heeft RIQQ mijn verbonden aan de Roncallischool in Velp voor deskundigheidsbevordering voor leerkrachten en in Dieren aan De Wensvogel voor de projectweken Muziek.
Waarom vind jij muziekeducatie belangrijk voor een kind?
Muziekeducatie schept mogelijkheden voor groei en ontwikkeling. Muziek heeft de kracht en passie om dit haast onopgemerkt te kunnen doen: klanken spreken kinderen aan en raken ze. Ze laten kinderen zich aangesproken voelen om iets over zichzelf te ontdekken en zich zo te kunnen ontplooien. De fantasie wordt niet belemmerd en impulsen worden niet beheerst maar gestuurd: muziek kan een groot geheel één laten voelen, én naar een hoger plan tillen. Creativiteit en techniek wordt steeds belangrijker in de maatschappij. Kinderen staan aan het begin van onze toekomst en krijgen met al die dingen steeds meer te maken. Ik hou van inspireren en breng graag mijn passie over. Door leuke, frisse muzieklessen te ontwikkelen ervaar je je eigen creativiteit, mogelijkheden en ontdek je waar je goed in bent. De nadruk ligt altijd op het positieve!
Daarnaast heb ik een grote interesse in techniek combineer dan ook graag techniek met muziek bijvoorbeeld met de workshop iPad Music, neem een kijkje op de website www.ipadmuziekworkshop.nl
Welke projecten doe je het liefst en waarom?
Projecten met een onbekend eindresultaat en een vaste inhoud zijn mijn favoriet. Hierbij kan ik werken in een kader met vaktechnische inhoud maar de richting laat ik bepalen door de deelnemers.
Ik kan mijn kwaliteit inzetten bij het overbrengen van mijn vakkennis naar de praktijk terwijl de deelnemers hun eigen kwaliteiten de ruimte kunnen geven. Je inspireert letterlijk elkaar. Uit ervaring bloeit zo’n project dan tot grote hoogte, van twéé kanten.
Wat zeggen anderen over jou?
Van collega’s van Poppodium ‘De Effenaar’ waar ik sinds 2013 inhoudelijk ontwikkelaar van lesmethode, vormgeven van workshoptraject, uitvoerend docent ben kreeg ik deze feedback: "Marjolein is een enthousiaste en gedreven docent die de juiste snaar bij de kinderen weet te raken. Ze weet veel over muziek en kan die kennis en passie enthousiast overbrengen. Het is zeer prettig samenwerken met Marjolein, ze is persoonlijk, flexibel, goed bereikbaar en heeft een tomeloze inzet”
Wat was een heel bijzondere ervaring op een school voor jou?
Dat de leerling of leerkracht even alle drempelwaarden vergeet en ik diegene overduidelijk zie genieten en muziek maken. Een intrinsieke schatkist doet dan even de deksel open. Dat gevoel blijft nog lang bij ze hangen. Als muzikant ken ik dat gevoel heel goed!
Hoe ontwikkel jij jezelf?
Mijn instrumenten beoefen ik dagelijks en ik doe projecten. Door ervaring en kennis op te doen vergroot ik mijn portfolio. Ik ben nu bezig met een audio/visueel solo project waarbij videoclips en liedjes gekoppeld worden en ik beiden produceer. Ook ben ik mij nu aan het specialiseren in educatie aan het Conservatorium van Amsterdam door de opleiding ‘Deskundigheidsbevordering Muziekeducatie’. Ik leer hier nóg beter aan te sluiten bij de doelgroep met een muzikale les, lesmethoden te ontwikkelen en hoe ik andere docenten beter kan coachen. In januari 2018 studeer ik af met een eigen lessenserie: methode + muziek CD. Hier ontwikkel ik ook muziektheater bij (basisonderwijs). Te gek!