Page 9 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 9
2. Versterking van de ICC-er Artikel: De vijf belangrijkste tips voor de ICC-er
2.4 Actuele informatie over cultuureducatie via
Nieuwsbrief
Een paar keer per jaar zorgen wij voor een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief
biedt achtergronden over actuele ontwikkelingen, financiële regelingen en
andere zaken. In de uitgaven wordt onder andere dieper ingegaan op cul-
tuuraanbod en ervaring van scholen. Om niets belangrijks te missen stuurt Artikel: De vijf belangrijkste tips voor de ICC-er
de combinatiefunctionaris ook regelmatig mails met tips.
Als interne cultuurcoördinator (ICC-er) heb je een belangrijke rol in de school. Dit artikel geeft je 5 belang-
De schoolleiders ontvangen ook een exemplaar. rijke tips om mee aan de slag te gaan.
Uiteraard zijn je andere collega’s ook welkom om zich te abonneren.
Aanmelden nieuwsbrief: info@cultuurbedrijfriqq.nl
Tip 1 – Volg een ICC-cursus
Als ICC-er heb je een complexe taak die zich over verschillende gebieden uitstrekt: het ontwikkelen van een
visie op cultuureducatie en maken van cultuurbeleid, het maken van passende keuzes voor het curriculum,
het team en ouders betrekken en inspireren en vormgeven aan de samenwerking met de culturele sector. De
cursus interne cultuurcoördinator biedt handvatten om je taak als ICC-er goed uit te voeren.
Tip 2 – Communicatie met je directeur
Informeer je directeur waar je mee bezig bent en zorg dat je op één lijn zit. Zo kun je samen zorgen voor een
2.5 Leren met elkaar via themabijeenkomsten uitvoerbaar plan. Kijk samen naar de tijd die je nodig hebt en de rolverdeling.
Tip 3 – Inspireer andere leerkrachten
In korte, gerichte en actieve bijeenkomsten informeren we je over specifieke Een gemotiveerd en geïnspireerd team is van essentieel belang. Denk erover na hoe je het team betrekt in de
thema’s die doorlopend spelen in je werk als ICC-er. Door dit in groepen te plannen en hoe je ze betrokken houdt.
doen, kunnen we ieders kennis en kunde benutten.
Tip 4 – Maak een cultuur werkgroep
Het thema van de bijeenkomsten kan naar behoefte worden bepaald. Je Opereer als ICC-er in een tandem opereren of maak een cultuur werkgroepje. Hierdoor versterk je elkaar en
kunt denken aan onderwerpen als financiën, actualiseren van het cultuur- zorg je voor continuïteit.
beleidsplan, kwaliteit van cultuuraanbod en ontmoetingen met cultuuraan-
bieders. De combinatiefunctionaris leidt de bijeenkomst, bereidt deze in- Tip 5 – Zoek hulpbronnen en motivatie ook buiten de school
houdelijk voor en biedt formats aan. Het lokale ICC-netwerk en de provinciale communities of practice bieden je de mogelijkheid om te delen en
te leren. En wellicht ten overvloede: doe vooral ook een beroep op de ons!
Bronnen
Website LKCA
Knostermodel bij complexe veranderingen
8 9