Page 2 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 2

Inhoudsopgave                                                                                                          Het Keuzemenu


                 Het Keuzemenu   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 3
                                                                                                                                        Ondersteuning op maat

                 1.  Het jaarplan en samenwerking met de combinatiefunctionaris   .   .   .   .   .   .   . 4                           We leven in gekke tijden zo met Covid-19. Wellicht dat er de komende maanden of dit jaar nog aanpassingen
                                                                                                                                        zijn. Toch willen we in ieder geval de basis van ons Keuzemenu graag op deze manier met jullie delen.
                    Artikel: Tips voor meer grip op je financiën   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 5
                                                                                                                                        In dit Keuzemenu staat hoe de combinatiefunctionaris cultuur van Cultuurbedrijf RIQQ jouw school kan
                 2.  Versterking van de ICC-er   .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    . 6   ondersteunen bij: het ontwikkelen van leerlijnen, het vormgeven van cultuurprojecten, nascholing voor
                    2.1   Een cultuurbeleidsplan maken voor de school tijdens de ICC cursus  .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    . 7  het team, selecteren van kwalitatief aanbod voor activiteiten, netwerken coördineren en meer.
                    2.2   Route cultuureducatie   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 7  De interne cultuurcoördinator (ICC-er) van de school bepaalt samen met de directeur op welke manier de
                    2.3   Samenwerken met andere scholen in een lokaal cultuurnetwerk   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 7  school de ondersteuning inzet. In een overleg maken de ICC-er, directeur en de combinatiefunctionaris
                    2.4   Actuele informatie over cultuureducatie via Nieuwsbrief .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    . 8  een plan op maat (Jaarplan).
                    2.5   Leren met elkaar via themabijeenkomsten .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    . 8
                                                                                                                                        Algemene diensten Cultuurbedrijf RIQQ
                    Artikel: De vijf belangrijkste tips voor de ICC-er     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    . 9  Naast de ondersteuning op maat heeft Cultuurbedrijf RIQQ algemene diensten voor alle scholen: de Cultuur-
                                                                                                                                        marktplaats (link), Sjors Creatief (link), icc-netwerken en nieuwsbrieven.
                 3.  Ontwikkeling en verduurzaming van leerlijnen     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   10   Maar je kunt ook denken aan de ontwikkeling van de leerlijn erfgoed ‘Reizen in de Tijd’. Daarnaast zijn wij
                    3.1   Wat kun je met Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK)   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  11  adviseur en bemiddelaar voor makers/aanbieders van cultuureducatie.
                    3.2   Meer muziek in elke klas? .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   11
                    3.3   Kom mee.... op reis in de tijd!   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  11  De combinatiefunctionaris cultuur
                                                                                                                                        Op dit moment werken we volgens de Samenwerkingsovereenkomst ‘Brede Impuls Combinatiefuncties 2020-
                    Artikel: Leerlijn Reizen in de tijd  .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   12  2022’. Kort samengevat is de gezamenlijke doelstelling werken aan duurzame cultuureducatie. De samenwer-
                                                                                                                                        king start met de wensen van elke school ondersteund door ons de combinatiefunctionarissen cultuur. En
                 4.  Trainingen en workshops voor het team .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   13   aangevuld met inzet van professionele kunst- en cultuurdocenten/coaches als dat gewenst is.
                    4.1   Geeft richting aan cultuureducatie met een visietraining .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   14  Onze samenwerkingsovereenkomst sluit aan op de landelijke regeling voor combinatiefuncties.
                    4.2   Nascholing Muziekonderwijs en educatie in kunstvakken     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   14  > Lees meer
                    4.3   Laat erfgoed tot leven komen in de klas met (team)training     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   14
                                                                                                                                        Lokaal geld - het activiteitenbudget
                                                                                                                                        Er is ook een bedrag verbonden aan de lokale samenwerkingsovereenkomst. Over het bedrag en de voor-
                 5.  Bedenken en organiseren van projecten en activiteiten  .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   15    waarden informeren we jullie per school.
                    5.1   Inspiratie opdoen in de Cultuurmarktplaats Rheden .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   16
                    5.2   Creativiteit stimuleren met een Schoolbreedproject .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   16  Dit Keuzemenu geeft een beeld van alle mogelijkheden voor jullie school. We zien uit naar jullie keuzes en
                    5.3   Genieten van kunst in een museum/historische plek of bezoek een voorstelling  .    .    .    .    .    .    .   16  onze samenwerking. Op naar een cultureel jaar!


                 6.  Cultuureducatie van binnen naar buiten de school .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   17
                    6.1   Elk kind kan meedoen met Sjors Sportief en Sjors Creatief   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  18
                    6.2   Proeven van muziek met korte schoolconcerten    .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  18
                    6.3   Muziekprojecten met de BSO   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  18
                    6.4   Cultuurprojecten op maat tussen school en BSO   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  19
                    6.5   Kindpakket Rheden zorgt dat elk kind kan meedoen .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   19

                 7.  Lokale projecten .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   20
                    7.1   ZOOM! Meespelen in een kamermuziekfestival in voor groep 5, 6 en 7     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   21
                    7.2   Jaarlijks kinderboekenweekfeest voor leerkrachten  .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   21
                    7.3   Bezoek een erfgoedlocatie bij jou in de buurt     .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .   21  Olga Kersten & Jessica Harmsen
                                                                                                                                        Combinatiefunctionarissen cultuur Cultuurbedrijf RIQQ
















                                                                                                                                                                                   3
   1   2   3   4   5   6   7