Page 15 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 15

4. Training en workshops voor het team









 4.1  Geeft richting aan cultuureducatie met een
 visietraining



 Een visie op cultuureducatie geeft je als school houvast bij te maken keuzes.
 Een door het team gedragen visie geeft zicht op wat er al is en waar de
 school naartoe wil. De manier waarop dat vorm krijgt, ook in samenwerking
 met anderen, wordt in grote mate bepaald door de visie van de school.

 De combinatiefunctionaris begeleidt een bijeenkomst met het hele team
 waarin op interactieve manier duidelijk wordt hoe collega’s over cultuuredu-
 catie denken en wat zij belangrijk vinden voor de leerlingen. Met de resulta-
 ten van het team gaan de directeur, ICC-er en combinatiefunctionaris verder
 aan de slag om te komen tot een korte geschreven visie op cultuureducatie.

    4 uur





 4.2  Nascholing Muziekonderwijs en educatie
    in kunstvakken  5.  Bedenken en organiseren van projecten en activiteiten




 Tijdens de verandertrajecten Impuls Muziekonderwijs, Cultuureducatie met
 Kwaliteit vormde leerkrachten een team met een vakdocent. Leerkrachten   Het leukste onderdeel van cultuurcoördinator zijn is voor veel ICC-ers om samen met het team activiteiten voor jullie
 deden nieuwe inzichten en vaardigheden op in cultuureducatie. Om na dit   leerlingen te bedenken en uitvoeren. Onze ervaring is dat een mooi project de creativiteit van de kinderen stimuleert,
 traject  te  kunnen  verdiepen  én  nieuwe  collega’s  te  laten  aansluiten  zijn   hun horizon verbreedt en hen op een speelse manier nieuwe dingen laat ontdekken.
 jaarlijkse teamtrainingen in procesgerichte  didactiek in kunstvakken of in
 muziekonderwijs onmisbaar. Vertrouwde en ervaren kunstvakdocenten en   Er wordt veel samengewerkt met cultuuraanbieders om projecten inhoudelijk te versterken en de leerling en de leer-
 trainers verzorgen deze nascholingen.   kracht te verrijken.
 > Lees meer
               Zowel bij eenmalige activiteit als een schoolbreed project of een ontwerptraject met een kunstenaar, de combinatie-
    offerte van trainers en kunstvakdocenten  functionaris ondersteunt bij het maken van een plan en adviseert over passende workshops en projecten op maat. We
               kijken naar de samenhang met het curriculum en andere doelstellingen zoals verbinding met de omgeving.
 4.3  Laat erfgoed tot leven komen in de klas   Wat levert het op?
    met (team)training  Een gefundeerd plan voor projecten en activiteiten
               Culturele activiteiten met kwaliteit
               Plezier en inspiratie voor kinderen en leerkrachten
 Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk?
 En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met   Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris cultuur?
 erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete   Het maken van een doordacht plan Een werkwijze voor het ontwerpen van cultuurprojecten
 werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvor-  Advies en bemiddeling naar culturele aanbieders
 men gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt
 op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. (Bron: Cultuurcollege)   Wat doe je zelf?
               Praktische organisatie en uitvoering in de school
 Dit sluit aan bij het project Reizen in de Tijd in Rheden en Rozendaal waar   Financiële afhandeling met cultuuraanbieders
 scholen en erfgoedinstellingen leerlingen op een levendige manier cultureel
 erfgoed laten ervaren. De bezoeklessen, ontwikkeld tussen 2019 en 2021,
 vragen van leerkrachten om een betekenisvolle verbinding te maken tussen
 de onderwerpen in de klas en de bezoekles bij de erfgoedlocatie. Deze trai-
 ning helpt je hoe je dat doet.
 > Lees meer

    Offerte van cultuurcollege


 14                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20